The Symbolism Stage in your Child´s Drawing (Part 2).

 

Para leer en español

 

Art Shack

By Laura Tobi.

In my column on November 11th, I described the importance of this stage in the drawing of your child for his psychosocial development. Let’s remember the child’s drawings are based on his experiences and what is meaningful to him, as well as on emotional associations. Furthermore, the child develops a specific way to draw certain objects based on the concept he has constructed for each of these (house, person, tree). The child will repeat this way of drawing to assure himself that he has the ability to draw.

9_BkUyGEh8AGSpQbtQ2kZOh9uJTM4Eigv_iFKFiFW_wAnother noticeable change is the appearance of the baseline. The child draws the objects on a line or at the bottom of the page. Why does this happen? The child is becoming aware of a certain order of things in his environment. He realizes that things have objective spatial relations to one another. For example, he might think: “I’m on the street, the car is on the street, we are on the street.” The baseline or the edge of the paper is the base, it represents the street, and so he places the objects on it.

As you can imagine, this development contributes to the psychosocial development of the child, for he now will not only be concerned with himself but has realized he belongs to a larger whole, an orderly environment with objective relations. This new realization of the place the child occupies in the environment and the relations of things to one another contribute to the development of active cooperation and the ability to work in a group.

The introduction of the base line has yet another implication related to reading. The same ability that allows the child to organize the objects in his drawings and paintings, representing the relations to one another through the baseline, is the ability that he uses in reading to relate letters and words. In many cases when we can stimulate the child to express the relations of things in his art, his reading improves. This expression of relations, of course, must be the consequence of the child’s discovery of those relations between objects, and not that of us showing him the relations, for the realization must be significant to the child and not a mere repetition of what the adult says. It is our job as parents and teachers to help the child become more sensitive to the environment, posing questions that will lead to observation and discovery of his surroundings. A more sensitive child will have a better chance of adapting and so will be happier. 

——————- En Español —————-

La etapa del simbolismo en el arte de tu hijo (Parte 2)

Por Laura Tobi.

9EIrqLIe6wcf7UZQyaU7HyIBcU8r1-gPcFGjN-BFQ9kEn la columna de Noviembre 11, describí la importancia de esta etapa en el dibujo del niño en su desarrollo psicosocial. Recordemos que el niño dibuja de acuerdo a lo que le es significativo y a lo que experimenta, además de aquello que se asocia fuertemente con sus emociones. También es característico que el niño desarrolle una manera especifica de dibujar ciertos objetos importantes basada en los conceptos que ha desarrollado para cada uno de esos objetos (casa, persona, árbol) y que la repita, ya que necesita la seguridad que viene con el saber hacer algo bien.

Otra característica de la etapa simbólica es la aparición de la línea base. El niño dibuja los objetos sobre una línea o sobre el borde inferior del papel. Por que ocurre esto? El niño esta tomando conciencia del orden que tienen las cosas en su entorno. Reconoce que esas relaciones espaciales son objetivas. Por ejemplo puede que piense: “Estoy en la calle, el carro esta en la calle, todos estamos en la calle”. La línea o el borde del papel son la base, o sea la calle, y por eso coloca allí todos los objetos.

Como se imaginaran, esto tiene gran importancia en el desarrollo psicosocial del niño ya que demuestra que ya no solo se preocupa por si mismo sino que ha descubierto que es parte de un entorno ordenado donde existen relaciones espaciales objetivas. Esta nueva comprensión del lugar que el niño ocupa en el entorno y de las relaciones de los objetos y sujetos entre si, contribuyen al desarrollo de la actividad cooperativa y al trabajo en grupo.

Existe otro valor importante en la aparición de la organización del dibujo a través de la línea base que esta relacionado con la lectura. La misma habilidad que le permite al niño organizar los objetos en sus dibujos o pinturas representando sus relaciones en la línea base es la que utiliza en la lectura para relacionar las letras y las palabras. Es así que en muchos casos cuando logramos que el niño exprese las relaciones en sus dibujos o pinturas, mejora su nivel de lectura. Esa expresión, sin embargo, debe ser consecuencia de que el niño haya descubierto las relaciones de los objetos, y no que nosotros se la hayamos indicado, ya que el aprendizaje debe ser significativo para el niño y no una mera repetición de lo que demuestra el adulto. Es nuestra función como padres y maestros ayudar a nuestros hijos a percibir su entorno de manera mas sensible haciendo preguntas que los lleven a reflexionar y descubrir lo que los rodea. Un niño mas sensible será uno con mayor capacidad de adaptación y por lo tanto mas feliz.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Send this to a friend